Estar (2011)


(ENG) The starting point for this piece was the desire to put-into-sound some ideas included in the book El pensamiento indígena y popular en América, by the Argentine philosopher Rodolfo Kusch. This book explores the existence of "a Latin American thinking that revolves around the concept of being(-in)", a concept that would imply "a clear preference for circumstance" and constitute the manifestation of a "way of seeing things" and a "conception of the world" opposed to the causal, progress-oriented thinking that defines the Man created by the European bourgeoisie (Kusch, 1973) [1].

The aim is to think of a Latin American musical identity that reflects a distinctive 'way of being' (while re-inventing it), without resigning modernity or yielding to demagogic, pseudo-folk gestures.

From this premise I conceived the idea of strongly-repetitive music that, instead of moving forward or developing from basic materials or motives, simply is(-there): a static, basically expositive music that revolves around itself, and that keeps moving around a few elements that are repeated without development or that are subject only to minimal variations.

The idea of statism and of 'preference for circumstance' is also present in the notational aspect: the work gets rid of a traditional full-score, in order to assign to each performer an individual part with complete sense by itself, and a few instructions for coordinating each part with the others. Thus the performers are also being(-there) in a spirit that refers more to a 'crosssing of paths' than to a sum of parts that make up a whole.

 

(SPA) Esta pieza surge de la inquietud por trasladar al plano sonoro algunas ideas incluidas en el libro El pensamiento indígena y popular en América, del filósofo argentino Rodolfo Kusch. Allí se plantea la existencia de "un pensamiento latinoamericano que gira en torno al concepto del estar", concepto que implicaría "una franca preferencia por la circunstancia" y que constituye la manifestación de un "estilo de ver las cosas" y una "concepción del mundo" opuestos al pensamiento causal y obsesionado por el quehacer y el progreso que define al hombre creado por la burguesía europea (Kusch, 1973) [1].

La inquietud es la de pensar una identidad musical latinoamericana que refleje un 'modo de ser' propio (a la vez que lo re-inventa), sin resignar modernidad ni ceder a gestos demagógicos.

A partir de esta premisa concebí la idea de una música fuertemente repetitiva que, en lugar de avanzar o progresar a partir de materiales básicos o motivos generadores, simplemente está: una música estática y fundamentalmente expositiva, que permanece girando sobre sí misma y moviéndose alrededor de unos pocos elementos que se repiten sin desarrollo o que son sometidos sólo a mínimas variaciones.

La idea de estatismo y de "preferencia por la circunstancia" está presente también en el plano de la notación: la obra prescinde de una partitura general tradicional, para asignar a cada ejecutante una parte individual con sentido completo por sí misma y unas pocas instrucciones para ensamblar su parte con las otras. Así las cosas, los ejecutantes también están, en un espíritu que remite más a un 'encuentro de caminos' que a la suma de partes que componen un todo.

 

[1] Kusch, Rodolfo. El pensamiento indígena y popular en América. Instituto de Cultura Americana, Buenos Aires, 1973.